Friday, December 18, 2009

-hijiri-

Salam muharram 1431...semoge kedatangan tahun baru memberi seribu satu permulaan yang baru. Semalam aku menyambut tahun baru keseorangan di pejabat. Haihhh...nak balik dan-dan hujan lebat, tersangkut aku dekat pejabat. Takpelah, kalau doa sorang-sorang ni boleh aku mintak benda-benda private skikit,hehee...ah? Berbalik pada cerita, kepulangan ke rumah disambut dengan ketiadaan sesiapa melainkan abangku seorang. Rupa-rupanya semua pergi jemaah kat surau.

Semalam aku gagal lagi datang pejabat. Mungkin kepenatan agaknya. Minggu ni aku dah tak singgah opis dah. Penat menjadi runner membantutkan kerajinan aku disamping aku nak khatamkan segala buku-buku yang aku dah stop dekat 2-3 bulan lepas. Hadeihhhh. Tapi malam tadi merupakan malam bersama keluarga, bercerita tentang salasilah keluarga, kenangan, sejarah silam dan sebagainya...nostalgic sungguh,hahahaha...

Dan berkenaan sesebuah topik, aku mula menanyakan soalan cepumas. ternyata pandangan mak lebih kepada sesuatu yang tegas. Tegas. Adakah aku tidak tegas? Dan maklumbalas yang diterima adalah agak pedih dan segala apa penjelasan mak mempunyai alasan yang munasabah. Benarkah? Jika begitu seberapa banyak yang aku ada? Nothing. Kosong. Benar. Mengapa? Aku juga tidak tahu. Namun aku tidak cepat melatah. Kerana aku tahu setiap pendapat manusia berbeza. Berbeza mengikut situasi pembesaran seseorang. Aku hanya mampu terdiam dan berfikir.

Ya. Perjalanan ini masih panjang dan masih banyak yang aku mesti lalui. Perubahan. Aku sedang melalui sebuah perubahan. Ianya bukan satu pilihan. Tetapi satu kemestian.

Harus berubah.
Sedang berusaha.
Bukan cakap kosong.
Namun,
Siapa yang melihat?
Siapa yang tahu tentangnya?
Siapa yang tahu?
Siapa yang membantu?
Siapa yang memahami?
Bagaimana melaluinya?
Kenapa berubah?

...Hijrah...

No comments: